GOOD CYCLE BUILDING 001


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki

PhotoⒸJumpei Suzuki

PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


PhotoⒸJumpei Suzuki


断面パース・マテリアルフロー図

 

Before

PhotoⒸJumpei Suzuki

循環の中の建築
総合建設会社・淺沼組が推進する「人間にも地球にもよい循環」をつくる『GOOD
CYCLEBUILDING』の第一弾・フラッグシップとして,築30 年の自社ビルを環境配慮型ビルへリニューアルするプロジェクト.既存躯体を活用し,自然の光・風へのアクセシビリティを高める改変を行い,新たに加える材料は可能な限り土や木などの自然素材とした.建物内外の仕上げや家具に用いた土の原料には淺沼組の愛知県内の他現場から出た建設残土を使用した.ガラが含まれ除去に手間がかかり,通常は使い物にならないとされる土を,ふるいがけで活用可能な資源とし,土を塗る工程にユーザーが関わることで,仕組みを知るとともに愛着を持ち,メンテナンスも自ら行えるようにした.また,指でスジをつける,土を投げつけるなど,職人ではなく多くの素人が参加してこそ可能な仕上げ方法とし,人の動きによる「自然な」表現とした.なお,土壁の材料には不純物を加えることをせず(近年は耐久性向上のため石油由来の材料やセメントが添加されることが多い),将来塗り直す際の材料として再活用でき,いずれ土に還すことができるようにした.建物の内外装や建具・家具に用いた木は、淺沼組と古くから縁があり,持続可能な管理をしている奈良・吉野の森からのスギを使用した.吉野杉丸太による正面ファサードは,一本のスギから取れる可能な限り大きな径の丸太を,上層にいくほど径が小さくなるように,未乾燥のまま,取り外し可能な状態で取り付けた.これは,木を自然に立っているのと近い姿で感じることができるようにするとともに,発生する端材を最小限に抑え,乾燥後の将来的な転用可能性を最大化することを意図している.それでも発生する端材は,それらを集積させて家具にしたり, 杉の香りを楽しめるプロダクトに活用した.既存建物で使用されていた石材などは,綺麗に取り外すことができたものは内装の面材として再利用し,その他は細かく砕いたものを石膏で固めて面材とするなどして家具の材料に転用した.その他、廃プラスチックを原料とした家具やカーテンを制作するなど,都市で発生するゴミを資源として活用する試みも行った.本プロジェクトは、都市における新たなマテリアルフローの要として建築物を再構築するとともに,光や風,土や木,そして植物といった変化する自然と繋がるデライトフルな環境とすることで,人にも地球にもよい循環の中に建築を位置付け直す試みである.

Architecture in the cycle
Asanuma-gumi, a general construction company, is promoting “GOOD CYCLE BUILDING”, a project to renovate a 30-year-old building into an environment-friendly building as the first flagship of the project. The existing building frame was utilized and modified to increase accessibility to natural light and wind, and new materials were added as much as possible using natural materials such as earth and wood, so that the building users can be involved in the construction and maintenance. On the workspace floors, the existing windows are set back, the opening and closing forms of the windows are changed, eaves are added, and the core is planned to ensure sufficient daylight and ventilation in all office areas and to control solar radiation appropriately. On the first and second floors, slabs were removed in the east-west direction to create a stairwell, and a stairwell with top lights was added to create an open and bright entrance and lounge even in a dark environment surrounded by buildings. On the seventh and eighth floors, where the surrounding area is open, the slab in the center of the south side is removed to create a conference room and hall where the light from the sky can be fully enjoyed.
A variety of soil materials were used for the floors, walls, ceilings, and furniture inside and outside the building. For the raw materials, we used leftover soil from Asanuma’s other sites in Aichi Prefecture. By involving the users plastering the wall with soil, they became familiar with the mechanism and became attached to it, and were able to perform maintenance themselves. In addition, it was decided that the finishing method would be possible only if many amateurs, not craftsmen, participated in the process, such as making marks with their fingers or throwing the soil, so that the wall would be expressed “naturally” through human movements. No impurities are added to the earthen wall (in recent years, petroleum-derived materials and cement are often added to improve durability), so that it can be reused as a material for repainting in the future and eventually returned to the earth. Sugi (Japanese cedar) from the Yoshino forest in Nara, which Asanuma Corporation has a long-standing relationship with and manages sustainably, was used for the interior and exterior of the building, as well as for fittings and furniture. The front façade is made of Yoshino cedar logs of the largest possible diameter from a single cedar tree, which become smaller as they reach the upper levels. This is intended to allow the viewer to experience the trees as they would naturally stand, and to minimize the amount of scrap wood generated, maximizing the potential for future use after drying. In addition, we intend to minimize the amount of scrap wood generated and maximize the possibility of future use after drying. The scrap wood that is still generated will be accumulated and used to make furniture and products that allow people to enjoy the scent of cedar. Stones and other materials used in existing buildings that could be cleanly removed were reused as interior surface materials, while others were crushed into small pieces and hardened with plaster to be used as surface materials for furniture. We have also combined existing furniture with surface materials made of waste plastic flakes that have been crushed and hardened by heating, wrapped existing furniture in knitted fabrics made of recycled polyester yarn from plastic bottle waste (no sewing was used to avoid producing scraps), and made curtains from recycled polyester textiles. We also tried to utilize urban waste as a resource. Architecture is a transit point in the flow of materials, and has the aspect of a “material depository. In order for materials to be up-cycled and continue to be used, it is important to use natural materials in a way that they can be separated from artificial materials, so as to maximize the possibility of subsequent use, and to eventually return them to the earth. As for man-made materials, it is necessary to make the most of the characteristics of existing materials and to transform them into new materials through processing. This project is an attempt to reconstruct buildings as a key element of this new material flow in the city, and to reposition architecture in a cycle that is good for people and the earth, by creating a delightful environment that is connected to the changing nature of light, wind, soil, trees, and plants.

Film by Takehiro Kawamura

 

PUBLICATION:
新建築 2021年10月号
日経アーキテクチュア2021年11月11日号
近代建築 2021年12月号
コンフォルト182号 2021年12月号
商店建築 2022年1月号
FRaU2022年1月号
庭NIWA No.249 2022冬号

AWARD:
第1回SDGs建築賞・大規模建築部門 (一財)住宅・建築 SDGs推進センター理事長賞
Dezeen  Award 2022・LongListed(Architecture)
Dezeen  Award 2022・ShortListed(Architecture)
グッドデザイン賞・ベスト100
Sky Design Award 2022 ・Silver Award (Architecture)
循環型経済をデザインするグローバル・アワード crQlr Awards 2022・アーバニズム賞
第54回 中部建築賞 一般部門A・入選

MEDIA:
PR TIMES
Discover Japan
Okuyamato Archives
【】TECTURE MAG
奈良の木のこと
dezeen
ArchiDaily
DIVISARE
Global Design News
The Architect’s Newspaper

 

基本データ ────────────────────────────────────────
所在地 愛知県名古屋市中村区名駅南3-3-44
主要用途 事務所
建主 淺沼組

設計 ────────────────────────────────────────────
建築
川島範久建築設計事務所
担当/川島範久,國友拓郎,竹内翔平,石橋佑季(元所員)
淺沼組
担当/長谷川清,岡崎紗矢,中村和晶,一天満谷奈緒子,水野克哉(元社員)
構造 淺沼組
担当/飛田喜則,本多貴英,林晃子
設備 淺沼組
担当/坂野秀之,伊田靖高,梅園佳宏
技術担当 淺沼組技術研究所
担当/石原誠一郎,山﨑順二,新田稔,荒木朗,加藤猛,森浩二,古東秀文,山内豊英
DUONG NGOC HUYEN,松井亮夫,今井琢海
環境解析(光・風) 川島範久建築設計事務所
担当/川島範久,大沼友佳理
監理 川島範久建築設計事務所
担当/川島範久,國友拓郎,竹内翔平
淺沼組
担当/長谷川清,岡崎紗矢,飛田喜則,林晃子,坂野秀之
家具デザイン TAKT PROJECT inc.
担当/吉泉聡,本多敦,間渕賢,櫛笥友季未
木テラゾー丸テーブルマテリアルデザイン(ForestBank™) 狩野佑真(studio yumakano)
木ベンチ・木ソファ・キッチン・壁面収納・ボックスシート デザイン 川島範久建築設計事務所
担当/川島範久,國友拓郎
外構植栽 GREEN SPACE
担当/辰己耕造,辰巳二朗
室内植栽 Oryza
担当/藤原駿朗,佐藤啓介,中澤京
照明 CHIPS
担当/永島和弘 永島有美子
音響機器設計・環境音源制作 WHITELIGHT
担当/牟田口景
土壁アート 久住有生(左官株式会社)
カーテン・テキスタイル 堤有希
サインデザイン Study and Design+6kai
担当/古谷萌,湊村敏和,吉田壮一
屋内階段サインコピー Better
担当/鳥巣智行

施工 ────────────────────────────────────────────
建築 淺沼組
担当/水野隆夫,山田幸一,髙橋大,水谷正仁,木津純平,川口裕史,中谷真弘,堀田和矢
空調・衛生 三晃空調
担当/名田真,八木淳詞,中塚一喜,小野彩菜
電気 ホクエー電工
担当/畠中伸幸,浅野旭弘,木村英将
吉野杉コンサル 吉野銘木製造販売
担当/貝本拓路,澤田常夫,田嶌伸彦
土壁コンサル KS AG
担当/境洋一郎
八幡工業
担当/八幡吉彦,八幡俊昭
久住有生(左官)

規模 ────────────────────────────────────────────
敷地面積 546.29m2
建築面積 381.29m2
延床面積 2,779.64m2
地下1階 269.04m2
1階 281.03m2/2階 292.69m2/8階 170.50m2
塔屋階 33.90m2
基準階 346.82m2
建蔽率 69.79%(許容:100%)
容積率 457.48%(許容:492.01%)
階数 地下1階 地上8階 塔屋1階

寸法 ────────────────────────────────────────────
最高高 31,420mm
軒高 30,920mm
階高 事務室:3,600mm
天井高 事務室:2,610mm
主なスパン 10,700mm×5,500mm

敷地条件 ──────────────────────────────────────────
地域地区 商業地域 防火地域(道路境界線から11mまで) 準防火地域
道路幅員 西50m
駐車台数 4台

構造 ────────────────────────────────────────────
主体構造 鉄骨造
杭・基礎 杭基礎

設備 ────────────────────────────────────────────
環境配慮技術
高顕熱マルチエアコン+デシカント空調
BEI:0.48,BPI:0.65
WELL Building Standard(予備認証取得済み,GOLD取得予定)
ZEB ready(取得予定)
空調設備
空調方式 個別分散方式
熱源 電気
衛生設備
給水 飲料水・直結増圧 中水・受水槽+加圧方式(非常時発電機稼働システム)
給湯 局所方式
排水 自然流下方式
電気設備
受電方式 高圧1回線受電方式
設備容量 キュービクル式高圧受電設備 6.6kV 1φTr150kVA×1台,3φTr200kVA×1台
契約電力 500kW未満
予備電源 プロパンガス非常用発電機12kVA×1台,2.2kVA×1台
照明設備 明るさセンサ/タイムスケジュール制御,無線調光システム
音響設備 無指向性スピーカー,ハイレゾ対応
防災設備 自動火災報知設備,誘導灯,非常照明設備,避雷設備
消火 屋内消火栓設備,連結送水管設備
排煙 自然排煙
昇降機 既存常用エレベーター(9人乗り)×1台

工程
設計期間 2019年5月〜2020年7月
施工期間 2020年8月〜2021年9月